4 Gouden tips voor je scriptie

4 Gouden tips voor je scriptie

Jouw afstudeerperiode is aangebroken. Wellicht moet je strategisch onderzoek uitvoeren. De grote vraag is; waar begin je mee? Hoe maak ik een goede scriptie? Dit zijn allerlei vragen die naar boven komen tijdens de voorbereiding. Door alles goed op een rijtje te hebben is de kans groter dat je in één keer slaagt.

Hieronder staan enkele gouden tips voor jouw afstudeerperiode!

1. Raadpleeg voorbeelden en vraag naar de eisen

Elke opleiding hanteert zijn eigen eisen. Het is belangrijk om aan deze eisen te voldoen, indien je wilt slagen. Voor je op zoek gaat naar een afstudeerplek is het raadzaam om bij de commissie om deze eisen te vragen. Zo weten wij bij de marketinggerichte studie ‘Marketing Management’ dat je niet bij een bedrijf mag afstuderen waar slechts één persoon werkzaam is.

Daarnaast raden wij aan om voorbeelden te vinden van onderzoeken die recent zijn uitgevoerd in het kader van jouw opleiding. Volg je een marketinggerichte opleiding? Bekijk dan bijvoorbeeld een voorbeeld van marketingplan. Door het bestuderen van voorbeelden krijg je een goed beeld, wat er van je verwacht wordt. Daarnaast bied het ook een handig opzetje waar je exact moet beginnen en de verdere structuur.     

2. Geef het onderzoek een kader

Dit is wellicht één van de belangrijkste tips die wij kunnen geven; geef jouw onderzoek een kader! Wanneer je dit doet kan je veel gerichter te werken gaan. Je doet immers onderzoek naar een specifiek onderwerp. Hierdoor kan je uiteindelijk ook een veel beter antwoord geven op jouw hoofdvraag. Je kunt je onderzoek afbakenen door je te beperken tot een bepaalde doelgroep, regio en type klant.

Wanneer je een onderzoek doet naar de inzet van social media…kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld alleen Facebook te onderzoeken. Hierdoor maak je jouw onderzoek specifiek

3. Maak een duidelijke tijdsplanning

Wij zien nog te vaak studenten die te laat beginnen met hun (markt)onderzoek. Hierdoor komen zij in tijdsnood, wat natuurlijk niet goed is! De kans is groot dat je hierdoor sneller en minder zorgvuldig te werk gaat. Wij raden aan om een duidelijke tijdschema te maken voor jezelf. Hierin stippel je het gehele plan uit. Hieronder een voorbeeld van zo’n tijdsschema.

Dit kan je gemakkelijk maken in Excel. Wanneer je alles goed op een rijtje hebt en het ingepland hebt, kan je van start gaan! Houd altijd het schema aan. Mocht je onverhoopt aan het einde van de week niet op tijd klaar zijn, probeer het de week erna in te halen.

4. Laat je scriptie door andere nakijken

Een belangrijk onderdeel van jouw scriptie is de grammatica. Examinatoren letten streng op het gebruik van woordkeuzes, spelling en andere elementen dat met de Nederlandse taal te maken hebben. Mocht dit namelijk niet goed zijn, kunnen ze je plan afkeuren. In het ergste geval kan dit ten koste gaan van jouw cijfer! Om deze reden raden wij het altijd aan om jouw om jouw plan door iemand anders na te laten kijken. Vraag een goede vriend(in) of kennis om bijvoorbeeld jouw strategisch marketingplan na te kijken.

Tegelijkertijd kan je ook feedback vragen aan jouw kennis. Een frisse blik van een extern iemand is altijd goed! Begrijpt ze jouw plan? Is het advies duidelijk? Is het één lopend geheel met een duidelijke structuur en analyses? Door kritische vragen te stellen aan de ander, kan je eventueel aanpassingen uitvoeren. Wij raden aan om een kennis of vriend(in) te kiezen die zelf ooit ook een scriptie heeft geschreven.

Meer handige tips voor het zware studentenleven? Hou dan regelmatig ons SmartStudentDeals blog in de gaten.